Engelselei 23

2950 Kapellen

e-mail : info@seishin.be
tel : +32 477 48 96 56

Welpjes

Klavertje 4

Pastoor Vandenhoudtstraat 29

2950 Kapellen

  • Wix Facebook page

© 2014 Seishin Dojo 

Laatste wijziging : 12/10/2019

K Y O K U S H I N

 

Hier vind je wat meer informatie over Kyokushin Karate en onze Dojo.

 

GESCHIEDENIS

 

SYMBOLEN

 

DOJO ETIQUETTE

 

TRAININGSOPBOUW

 

LINKS

 

 

Binnen Kyokushin Karate worden drie grote delen onderscheiden :

 

KIHON

Het allereerste wat een beginnende karateka leert, zijn de basistechnieken. Zij bestaan uit afweringen, stoten en trappen. Deze technieken moeten regelmatig en onder strenge zelfkritiek geoefend worden, wat maakt dat de beginperiode voor een leerling in karate tamelijk hard is. Het kihon oefenen heeft als doel de juiste focus in kracht, snelheid, reactie, ademhaling en beweging te vinden.

 

KATA

Kata’s vormen als het ware het woordenboek van karate. Ze moeten zuiver technisch en krachtig uitgevoerd worden. Zij zijn een stijloefening, een voorbereiding op het vrije vechten, omdat de karateka tijdens de kata-oefening technieken, lichaamswendingen en verplaatsingen inoefent.

 

KUMITE

Kumité, ook wel gekend als “sparren” is vrij vechten met een partner waarbij aanvals- en verdedigingstechnieken op elkaar worden uitgeoefend. Het kyokushin karate staat over de hele wereld bekend als “The strongest karate”. Deze naam heeft zij te danken aan de zeer sterke wedstrijdvechters die door het kyokushin opgeleid worden.

OPWARMING

Een opwarming is noodzakelijk om het lichaam voor te bereiden op een lichamelijke belasting en om blessures te voorkomen. Een goede opwarming laat de hartslag stijgen, zodanig dat de bloedsdoorstroming in de spieren verhoogt en de spieren, pezen en gewrichten worden los gezet.

 

CONDITIETRAINING

Er wordt op een training veel aandacht besteed aan het uithoudingsvermogen. Om uw technieken snel en krachtig te kunnen geven is het essentieel dat je een goed uithoudingsvermogen hebt. Door hierop te trainen zal je na een lichamelijke inspanning sneller recupereren zal de kans op blessures aanzienlijk verkleinen.

 

KRACHTTRAINING

Een goede ontwikkeling van de spiermassa is belangrijk om je technieken krachtig en explosief te kunnen uitvoeren maar ook om je coördinatie te verbeteren. Met dit doel voor ogen wordt heel het lichaam getraind door middel van gevarieerde krachtoefeningen.

 

STRETCHING

Bepaalde spiergroepen hebben de neiging te verkorten door intensieve training. Hierdoor stijgt de kans op spier- en peesletsels. Het is daarom belangrijk om voldoende te stretchen om zo de doorbloeding en bijgevolg de flexibiliteit van deze spiergroepen te verhogen. Binnen onze sport is stretching ook belangrijk om hoger te kunnen trappen en soepeler te kunnen bewegen.

Karatetraining

Algemeen